Du kan gøre en forskel

Der er mange ting du kan gøre og ting du skal undgå, for at give dine tarmbakterier gode levevilkår. Mange bække små. Det er ikke de enkelte ting der gør en forskel, men den samlede indsats. Lad dig ikke slå ud af de lange lister, men lad dig inspirere.

Undgå:undgaa Gør de gode ting:goer-dette

Undgå antibiotika hvis MULIGT. Men husk at Antibiotika redder mange liv. Ofte er der ikke nogen vej udenom. Diskutér det med din læge, for din tarms mikrobiota bliver aldrig den samme igen. Lad lægen få det sidste ord. Hvis du tager antibiotika, så sørg ALTID for at få et tilskud af probiotika, både under og efter antibiotika-kuren.

Undgå sprøjtegifte. Køb økologisk. Eller i det mindste dansk.

Undgå kød hvor dyrene har fået antibiotika. Køb økologisk

Spis mindre kød.
Helst fisk og kylling (undgå tun, sværdfisk og til en hvis grad laks – de indeholder tungmetaller).
Det mørke kød fra firbenede dyr bør du spise mindst af. Hold kødfri dage.

Spis dig aldrig prop mæt.

Undgå konserveringsmidler. Check varedeklarationer. Det er indlysende at konserveringsmidler ikke kun dræber bakterier i din mad, men også i dine tarme.

Kemikalier.
Skær ned på rengøringsmidler, sæber, cremer, deodoranter, parfume osv. osv. Brug svanemærket.
Tænk på dig selv som et akvarium med små fisk. En dråbe skælshampoo dræber alle fisk i et 250 liters akvarium, bare for at give et eksempel.
Undgå at indånde benzindampe eller andre opløsningsmidler, for eksempel fra maling. Få det heller ikke på dig. Det trænger igennem huden hurtigere end du tror.
Luft ud i hjemmet. Luft ekstra ud, hvis du har fået nyt elektronik (TV, computer) eller møbler/madrasser.

Drop mundskyllevand/væske.
Spyt AL tandpastaen ud.
Drik ikke vand fra hanen, hvis der er klor i vandet hvor du bor.

Undgå så vidt muligt luftforurening. Luft ikke ud i myldretiden, hvis du bor i nærheden af trafik.
Diesel-os er mange gange mere farlig end benzin-os.
Dyrk ikke sport i trafikerede områder.
Undgå cigaret-røg.

Undgå kunstige sødemidler. Undgå sodavand.
Skær ned på sukkeret. Sukker er et krydderi, ikke en fødevare. Erstat gerne med honning.

Alkohol.
Drik maksimum to genstande samme dag. Drop helt den stærke spiritus.
I vin bruger man konserveringsmidler, kaldet sulfitter eller svovl. Kig efter usvovlet vin, eller vin med lavt svovlindhold. Økologisk vin er selvfølgelig bedst. Hvide vine indeholder mere svovl end røde vine, hvilket nogle mennesker kan mærke dagen efter.

Nyt tøj skal vaskes inden brug. Undgå at bruge skyllemiddel.

Medicin.
Kan det skæres ned, eller helt væk? Tal med din læge. Hold det altid på minimum og tag det ikke af vane. Især håndkøbsmedicin som hovedpinepiller er noget vi spiser alt for meget af.

Spis masser af grøntsager, rå nødder og et til to stykker frugt hver dag. ( hold igen med citrusfrugter ).
Spis ca. 1/3 af dine grøntsager rå. Især dem med stor overflade ( salat, kål osv)
Alt i naturen er dækket af bakterier, så overdriv ikke rengøringen af din frugt og grøntsager. Men det kræver selvfølgelig at du spiser økologisk, ellers skal du vaske for at komme af med sprøjtegifte.

Sørg for at få et tilskud af gode bakterier sammen med hvert måltid.
Enten kan du købe gode bakterier på kapsler (probiotika)
Vi anbefaler Lactiplus som et produkt hvor du får noget for pengene.
Eller du kan lave dem selv, til ingen penge.
Eksempler herpå: Surkål (sauerkraut), Kombucha, Kefir (på mælk), vandkefir og yoghurt (kan også købes).

Brød.
Spis langtidshævet surdejsbrød, lavet på fuldkornsmel. Både lyst hvedebrød og rugbrød.

Gå eller cykel ½-1 time i naturen hver dag. Eller arbejd i din have. Naturen er fuld af gode bakterier.

Prioriter din nattesøvn. 8 – 8½ time hver dag.

Få din puls op. 3 gange 10 minutter om ugen i det “røde felt” er nok.